Počet položek: 0 0 CZK

Když učitelé sázejí radost do srdcí

Začíná to nenápadně. Třídou projde známý klapot křídy, listy šustí jako koruny stromů a někde mezi tabulí a lavicí vzniká něco, co se do učebních plánů nevejde. Možná to nevidíte pod mikroskopem, ale přesto to roste – stejně jako kapradí ve stínu. Tak působí učitel. Tiší zahradníci lidských duší, kteří zasévají, aniž by vždy věděli, kdy přijde sklizeň.

Co se do žákova batohu nevejde, ale přesto tam je

Učitel předává něco mnohem cennějšího než vzorečky či letopočty – vybavuje své svěřence vnitřní výbavou: odvahou chybovatradostí z poznáníuměním táhnout za jeden provaz, i sebedůvěrou, která přežije i pětku z písemky. Ač se to všechno nevejde na vysvědčení, právě tyto "neviditelné předměty" často rozhodnou o tom, jaký příběh jednou žák napíše.

Dobrý učitel je jako kapka oleje na hladině – jemný, tichý, ale rozšíří se daleko. Není třeba mít roboty ani lesklé displeje. Stačí lidskostdůvěra, a prostředí, kde se nikdo nebojí být tím, kým je. V takovém ovzduší se nejen lépe učí, ale i lépe dýchá.

Malé skutky, velký vliv

     Co může učitel udělat hned teď? Víc, než si myslí. Není třeba dramat. Někdy stačí:

  • Upřímný pozdrav – je to jako říct: „Vidím tě.“

  • Zájem o to, jak se kdo má – i slova mohou být mosty.

  • Dovolit dělat chyby – protože cesta k poznání není dálnice, ale pěšina plná klikatých zatáček.

     A k tomu všemu:

  • Důvěra jako základní surovina.

  • Bezpečný prostor pro hledání, tápání, i nečekané objevy.

  • Naslouchání i těm, kteří šeptají. Protože i tiché myšlenky umí mít hlasité důsledky.

Učitel jako časový stroj

Věda v tom má jasno: citová podpora a motivace zanechávají hlubší stopy než červený inkoust. Učitel, který v žákovi probudí radost z objevování, může ovlivnit nejen jeho známky, ale i volbu povolání, vztah ke světu, či odvahu být sám sebou. A někdy… někdy se výsledek dostaví až tehdy, když se na té samé židli houpá další generace.

Miluju svou práci, má tak velký smysl...