Začíná to nenápadně. Třídou projde známý klapot křídy, listy šustí jako koruny stromů a někde mezi tabulí a lavicí vzniká něco, co se do učebních plánů nevejde. Možná to nevidíte pod mikroskopem, ale přesto to roste – stejně jako kapradí ve stínu. Tak působí učitel. Tiší zahradníci lidských duší, kteří zasévají, aniž by vždy věděli, kdy přijde sklizeň.
Učitel předává něco mnohem cennějšího než vzorečky či letopočty – vybavuje své svěřence vnitřní výbavou: odvahou chybovat, radostí z poznání, uměním táhnout za jeden provaz, i sebedůvěrou, která přežije i pětku z písemky. Ač se to všechno nevejde na vysvědčení, právě tyto "neviditelné předměty" často rozhodnou o tom, jaký příběh jednou žák napíše.
Dobrý učitel je jako kapka oleje na hladině – jemný, tichý, ale rozšíří se daleko. Není třeba mít roboty ani lesklé displeje. Stačí lidskost, důvěra, a prostředí, kde se nikdo nebojí být tím, kým je. V takovém ovzduší se nejen lépe učí, ale i lépe dýchá.
Co může učitel udělat hned teď? Víc, než si myslí. Není třeba dramat. Někdy stačí:
Upřímný pozdrav – je to jako říct: „Vidím tě.“
Zájem o to, jak se kdo má – i slova mohou být mosty.
Dovolit dělat chyby – protože cesta k poznání není dálnice, ale pěšina plná klikatých zatáček.
A k tomu všemu:
Důvěra jako základní surovina.
Bezpečný prostor pro hledání, tápání, i nečekané objevy.
Naslouchání i těm, kteří šeptají. Protože i tiché myšlenky umí mít hlasité důsledky.
Věda v tom má jasno: citová podpora a motivace zanechávají hlubší stopy než červený inkoust. Učitel, který v žákovi probudí radost z objevování, může ovlivnit nejen jeho známky, ale i volbu povolání, vztah ke světu, či odvahu být sám sebou. A někdy… někdy se výsledek dostaví až tehdy, když se na té samé židli houpá další generace.
Miluju svou práci, má tak velký smysl...