Kooperativní obrazy. Dvě slova, která v sobě ukrývají mnohem víc než jen soubor barev a tvarů na papíře. Ve školních lavicích, kde se jindy počítají příklady a piluje pravopis, tu vznikají díla, jež nejsou jen výtvarným počinem, ale především odrazem lidské domluvy, empatie a týmového ducha. Zvláštní místo mezi těmito projekty zaujímá Mišákova třída, která kooperativní obrazy povýšila na metodický klenot pedagogické praxe.
Kooperativní obraz je jako mozaika – každý žák tvoří svůj malý kousek, ale až společně dávají smysl celku. Jedná se o výtvarný projekt rozdělený do více částí (nejčastěji A4), které si děti rozdělí, vybarví, domluví se na společném stylu a výsledný obraz složí dohromady. Výsledkem je nejen originální výzdoba třídy, ale především radost ze společné tvorby a nezanedbatelný rozvoj měkkých dovedností.
Přinášíme do škol originální sady kooperativních obrazů, které nejsou jen hezké na pohled, ručně kreslené, ale i promyšlené do posledního puntíku. Každý takový výtvarný projekt posiluje:
schopnost naslouchat druhým,
dovednost domluvit se a vyjednat kompromis,
argumentaci a obranu vlastního názoru,
ochotu respektovat rozhodnutí skupiny,
radost z týmové práce a sdílené zodpovědnosti.
Děti se při tvorbě přirozeně učí komunikaci, plánování i reflexi. A co je nejkrásnější – vše probíhá přirozeně, bez křeče, v radostné atmosféře sdílené tvorby.
Za poslední rok jsem pro vás zpracoval množství těchto obrazů – od sezónních motivů jako Jaro, Zima, Jarní květiny, až po komplexnější projekty jako 12 měsíců. Všechny obrazy jsou připravené tak, aby je děti snadno zvládly, ale zároveň aby výsledek působil velkolepě – leckdy až plakátovým dojmem. Nechybí ani kreativní doplňky jako narozeninovníky nebo přírodní deníky v podobě leporel.
Základní přínos kooperativních obrazů tkví v jejich výchovném potenciálu. Nejde o to, aby byl výsledek „dokonalý“, i proto jsou mé obrazy kreslené rukou (nedokonalé), ale aby byl společný. Děti poznávají, jak důležité je respektovat práci druhých, nacházet společná řešení a sdílet radost z dokončeného díla. Učitel se mění v průvodce, který pomáhá, naslouchá a podporuje týmový duch.
Kooperativní obrazy z Mišákovy třídy jsou tedy víc než pouhou výtvarnou aktivitou. Jsou to obrazy lidskosti, které rostou na papíře i v dětských srdcích. A když je potom učitel pověsí na nástěnku, nehledí se jen na barvy a tvary – díváme se na otisk spolupráce, porozumění a sdílené radosti.
Podzim klepe na tabuli, listí šustí pod lavicemi a ve třídách to voní barvami. Kooperativní obraz – Podzim vnáší do výuky nejen estetiku ročního období, ale i kouzlo společné tvorby. Žáci se rázem promění v malíře přírody, pedagogové v průvodce tvořivostí a každá třída ve galerii spolupráce. V tomto článku rozkryjeme, proč je tato pomůcka výjimečná a jak rozjasní podzimní hodiny nejen výtvarné výchovy.