Do první třídy se nevstupuje jen tak – je to spíš jako nastoupit do kouzelného vlaku, který jede do krajin, o nichž se dětem dosud ani nesnilo. Za okny ubíhají lavice a tabule, v kupé se hromadí voňavé sešity a každý spolucestující je nový kamarád i společník na cestu. Ale pozor – jízdenka platí jen tehdy, když se cestuje podle jízdního řádu.
Tím jízdním řádem jsou pravidla. Nechovají se jako mrzutý průvodčí s píšťalkou, spíš jako milý průvodce, který ukáže, kudy se dá jet hladce a bez zbytečných vykolejení. Drží vlak v bezpečných kolejích, aby se z dobrodružství nestal zmatečný hon za ztracenými tužkami.
Dobře nastavená pravidla poskytují dětem jistotu – vědí, co se od nich očekává, a co naopak mohou očekávat od ostatních. Díky tomu se mohou soustředit na učení, místo aby řešily, zda někdo běhá mezi lavicemi nebo jim bere tužky.
Navíc podporují zodpovědnost, učí vzájemnému respektu a připomínají, že ve třídě nejsme sami za sebe, ale všichni spolu.
Chcete-li, aby děti pravidla přijaly za svá, nepředkládejte jim hotový seznam tomu co se musí a nesmí, co je zakázáno a za co přijde trest.
Mnohem účinnější je zapojit děti hned od začátku. Udělejte z tvorby pravidel první společný projekt s dlouhodobým přesahem. Možná nebudete mít dokonale sladěnou grafiku, ale získáte něco cennějšího – pocit „tohle je naše“. A hlavně, děti budou mít větší motivaci pravidla dodržovat.
Myšlenková mapa – Sejděte se s žáky v kruhu a nechte je pravidla navrhovat. Zapisujte vše, i ty nejbláznivější nápady. (Ano, i naše „Na kamarády se nečůrá“ se nakonec po diskuzi ocitlo na zdi.). Vše zapisujte přehledně do jasné stukury, nebo to házejte jen tak, pod sebe.
Diskutujte – Vyberte ta nejdůležitější pravidla. Hlasujte, označujte lepíky, kroužkujte. Hledejte podstatu: k čemu pravidla slouží a co brání vzniku problémům a možným nedorozumění.
Formulujte pozitivně – Místo „Neběhej!“ raději „Chodíme pomalu“. Ukazujte dětem, co chceme, aby se dělo.
Ověřte porozumění – Vyhněte se slovům, která prvňáčkům nic neřeknou (např. „respekt“). Používejte jasný jazyk a konkrétní popisy chování.
Situace ve třídě se dynamicky mění, stejně jako potřeby dětí. Nebojte se pravidla během roku upravovat. Osvědčená praxe: jednou měsíčně v ranním kruhu společně zhodnotit, jak se nám daří pravidla naplňovat a kde je prostor pro zlepšení.
Hotová pravidla umístíme ve třídě na dobře viditelné místo – nástěnku, šňůru mezi okny či společný plakát, který děti podepíší nebo na něj otisknou svůj prst místo podpisu. Tím získají k pravidlům osobní vztah.
Pravidla fungují jen tehdy, když platí pro všechny, včetně učitele. Děti rychle poznají, pokud se někomu něco „promíjí“. Důslednost je kapitolou samou pro sebe. Klíčem a řešením. A nezapomeňme – pochvala je mnohem účinnější než trest.
Na konci každého týdne proto máme s žáky rituál. O poslední hodinu sedíme v kruhu a každý z žáků má možnost pochválit někoho ze svých spolužáků za konkrétní věc – dodržování pravidel, pomoc v určité situaci, krásné chování, zlepšení v tom, či onom. Nám to funguje skvěle.
Na začátku školního roku možná budete potřebovat více času a trpělivosti, ale tato investice se bohatě vrátí. A stále nezapomínejme na tu důslednost a opakování, opakování a opakování. Vznikne třída, kde se děti cítí bezpečně, vědí, co se od nich očekává, a mohou se soustředit na to nejdůležitější – radost z učení a objevování.
Pravidla nejsou okovy, které svazují, ale mosty, po nichž se děti i učitelé mohou bezpečně vydat k novým poznáním. Když vznikají společně, stávají se nejen ochranou, ale i společnou dohodou, která spojuje. Důslednost, laskavost a pravidelná připomínka jejich smyslu dokáží z obyčejné třídy vytvořit místo, kde se učení mění v radost a spolupráce v přirozenou součást dne.
Dobře nastavená pravidla dávají dětem jistotu, chrání vztahy a umožňují soustředit se na to podstatné – radost z učení. Když jsou tvořena společně a srozumitelně, stávají se přirozenou součástí života ve třídě, nikoli jen seznamem povinností na zdi.
Ať je vaše třída jako zahrada, kde každé dítě roste podle svého tempa, ale v souladu s ostatními rostlinami. Ať jsou pravidla slunečními paprsky i jemným deštěm – ochranou i podporou. Ať se nám daří vytvářet prostředí, ve kterém se nejen učí, ale i směje, přátelí a objevuje.